Title: | Zorgprofessionals zorgen voor zorgprofessionals: een zorgethisch perspectief op wederzijdse reflectie op de professional als mens-zijn |
Author(s): | Keizer, J. |
Supervisor : | Visse, M. |
Publication year: | 2020 |
Publisher: | [s.l.] : s.n. |
Publication type: | Master thesis |
Please use this identifier to cite or link to this item : https://hdl.handle.net/11439/3738 ![]() |
|
Display more details |
|
Subject: | Masterthesis (tot heden) |
Organization: | extern |
Abstract: |
In de hedendaagse gezondheidszorg moeten professionals vooral veerkrachtig en competent zijn.
Hierdoor wordt de kwetsbaarheid van het professional-zijn, het mens-zijn vaak onderbelicht in de
praktijk en in de theorie van reflectie. In professionele reflectie staat vaak het vinden van doelgerichte
oplossingen centraal, maar gaat men tegelijktijdig voorbij aan de diepere, existentiële laag van
reflectie. Door middel van empirisch en fenomenologisch onderzoek werden deze diepere
betekenissen van reflectie via het uitwisselen van verhalen voor Utrechtse professionals in een
multidisciplinaire groep onderzocht en uitgeschreven.
Voor dit onderzoek zijn zes respondenten geobserveerd tijdens meerdere bijeenkomsten van
groepsreflecties. Daarna zijn deze zes respondenten individueel geïnterviewd. De onderzoeker heeft
getracht de essentie te achterhalen van verhalen uitwisselen door verschillende thema’s te destilleren
in het empirisch hoofdstuk. Tijdens het interviewen en het analyseren werd duidelijk dat het te
ingewikkeld was om die essentie direct te formuleren. Door dit gegeven werd besloten om de analyse
op te delen in drie bestandsdelen: verhalen, betekenissen van verhalen uitwisselen en de
Verhalengroep. Vanuit deze drie bestandsdelen werden de thema’s thematisch gepresenteerd via
beschrijvingen, levendige uitspraken en tekeningen.
In het discussie-hoofdstuk werden de empirische resultaten in dialectische verbinding gebracht met de
inzichten uit het theoretisch kader. De kennistheorie van de filosofe Margaret Urban Walker werd als
analysekader gebruikt om de inzichten uit de empirische resultaten mee-, tegen-, en om te denken. In
de analyse werd duidelijk dat er overeenkomsten en verschillen zijn tussen de inzichten uit het
theoretisch kader en de inzichten uit de empirische resultaten.
|